Ett litet steg för mänskligheten ett jätte steg för Tilda

haha....igår eller rättare sagt idag väldigt tidigt på morgonen, klockan va cirka 01:00 så bestämde jag att jag måste ändra mina matvanor, inte för att dom är så dåliga i sig men jag menar, jag har inte druckit mjölk sen jag va ungefär 13år och inte heller yogurt eller fil eller liknande och alla behöver ju sånt. Så jag bestämde mig för att något måste ändas, jag ska börja knapra på mina små vitamintabletter som ligger på samma ställe där jag la dom får säkert ett år sen, nämligen i en av mina lådor. Jag ska också börja äta sånt som jag vanligen föraktar, bönor, ägg, sallad m,m Nu är det ju inte så att jag aldrig äter detta, jag äter bönor i grytor men bara när det är det enda som serveras i skolan, jag äter sallad på mackan ibland men aldrig till maten, jag hatar när gurkan har legat i såsen utan att jag vetat om det och när jag ska äta den märker jag att den är helt mjuk och varm, usch!!!! Så istället får det bli efter maten, och ja ägg, när äter man det egentligen, påsk?
I alla fall idag tog jag första steget och åt ett ägg, som jag tillagade helt själv, men när jag åt det kunde jag inte hindra tankarna från att glida i väg och tänka på att detta en gång skulle bli en kyckling! Då kändes det inte lika roligt längre.
Men det är så det ska va, från och med nu ska jag regelbundet äta något jag inte är van vid, det kan va en yogurt, en apelsin, lax eller liknande:)

Här är lite tips på råvaror  som är bra för kropp och hår!

 Lax
Lax innehåller massvis med omega-3, protin och B-12 vilket gör håret glansigt.

Mangold och broccoli
Att lägga till mangold och broccoli på tallriken är ett utmärkt val för att få i sig vitamin A och C. Detta är vitaminer som kroppen behöver för att producera sebum, hudens egna olja hjälper hårt att behålla fukt. Kroppens naturliga balsam med andra ord.

Baljväxter (Bönor, ärtor och linser)
Kidneybönor och alla sorts linser är bra för hårets tillväxt. Dessa bönor innehåller även järn, zink och biotin. Brist av biotin kan leda till skört hår eller i värsta fall håravfall. Rekommenderat intag är minst 3 (gärna fler) deciliter per vecka.

Paranötter och valnötter
Oskalade paranötter (brazil nuts) är bäst proteinmässigt och näringsmässigt. Paranötter innehåller viktiga mineraler för din hälsa och hårbotten. Valnötter innehåller ovanligt mycket omega-3 som hjälper till att hålla håret friskt.

Morötter
Ett utmärkt val av vitamin A som gör att din hårbotten håller sig glänsande utan att se fett ut.

Ägg
Det spelar ingen roll hur du tillagar det. Bättre proteinintag finns inte. Ägg är rikt på biotin och vitamin B-12 som är de viktigaste näringsämnena för ett vackert yttre.

Tips hämtat av Elina  Hasslund



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0